‘Gratis verzending stimuleert online-winkelen’
Betere leverings- en retourvoorwaarden zouden meer consumenten aansporen om online-aankopen te doen. Dit stelt Compete naar aanleiding van een nieuw onderzoek. Bijna 100 procent van de respondenten aan het ‘Online Shopper Intelligence Study’ van Compete geeft aan dat gratis verzending hen zou aanzetten tot het doen van meer webaankopen. Voor ongeveer 70 procent zou gratis retourneren een reden zijn en voor 60 procent de mogelijkheid van retourneren van online-aankopen in de fysieke winkel. 50 procent van de ondervraagden zegt dat een snellere levering van webwinkelproducten hun online-koopgedrag zou bevorderen.Ondanks alle aandacht voor de integratie van social media en webwinkelen geeft minder dan 20 procent aan dat de mogelijkheid om live te kunnen chatten met een verkoopmedewerker hen stimuleert tot meer online-shopping, voor minder dan 10 procent is de mogelijkheid om online te kunnen winkelen met vrienden een drijfveer.
Verzendkosten als hoofdreden
Op de vraag waarom consumenten eerst online research doen naar producten en deze dan uiteindelijk in een gewone winkel kopen, geeft 70 procent aan geen verzendkosten te willen betalen en ongeveer 60 procent wil de aangekochte producten direct in bezit hebben. Retouren zijn ook een belangrijke factor hierin: meer dan 50 procent van de ondervraagden zegt het gemakkelijker en goedkoper te vinden om in een winkel producten te retourneren. De mogelijkheid om een product te zien en vast te houden is voor 70 procent ook een reden om online producten te bekijken maar het uiteindelijk in een winkel te kopen en 50 procent wil in het echt producten kunnen vergelijken.
ElektronicaElektronicaproducten staan bovenaan de lijst wat betreft producten die eerst online worden bekeken waarna ze in een fysieke winkel worden gekocht: meer dan de helft van de respondenten zegt elektronica online te bekijken maar in een winkel te kopen. Woongerelateerde producten staan op de tweede tot vierde plaats (keuken, woninginrichting en doe-het-zelfproducten), hierbij geeft 40 procent van de shoppers aan eerst online research te doen alvorens over te gaan tot een offline-aanschaf.
Cross-channel ervaring
Het advies dat Compete stelt naar aanleiding van dit onderzoek is dat webwinkels met fysieke winkels actief moeten zijn met het verstrekken van een gelijke cross-channel ervaring en elke online-shopper moeten zien als een potentiële winkelklant. Daarbij wordt geadviseerd om aanwezig te zijn op ‘Waar te koop’ lijsten op sites van derden om geen in-market consumenten mis te lopen.
Bron: www.twinklemagazine.nl / 26 juli 2010