De stenen winkel wankelt
De komst van draadloos internet en de economische crisis zorgen voor minder omzet bij de fysieke winkels. Een op de drie winkels zal binnen vijf jaar verdwijnen. “In 2020 is de helft van de fysieke winkels verdwenen.” Dat is de voorspelling van Cor Molenaar, schrijver van het boek Het einde van winkels.
Draadloos internet en de opkomst van webwinkels spelen een cruciale rol in het koopgedrag van consumenten. Maar dat is volgens Molenaar niet het enige aspect. “Ook de beperkte openingstijden, slechte bereikbaarheid en de economische crisis dragen bij aan deze ontwikkeling.” Dat blijkt ook uit een onlangs gehouden koopstromenonderzoek van de KvK en gemeenten in de Randstad.
Webshop beginnen
Veel winkeliers gaan de strijd met internet aan door ook een webshop te beginnen. ”Een goede website die consumenten verleidt om je winkel te bezoeken, is wel essentieel, meent Cor Molenaar. “Consumenten oriënteren zich tegenwoordig eerst op internet. Je winkel moet daar dus vindbaar zijn. Wat ook werkt is het ‘click en collect-model’ dat onder meer de HEMA hanteert: online bestellen en vervolgens afhalen in de winkel. Een gouden formule want wie eenmaal in de winkel is, koopt vaak meer.
Feiten en cijfers over (web)winkels
• Webwinkels behaalden in 2011 een omzet van 9 miljard euro, dat is meer dan een tiende van de totale detailhandel. • 12 procent van de spullen in de detailhandel wordt verkocht via internet. In 2020 is dit aantal verdubbeld. • 1 op de 3 winkels zal binnen vijf jaar verdwijnen. Bron: Eigen Bedrijf nr 1. 2012