5 redenen waarom jouw bezoekers kijken in plaats van kopen
Als je veel bezoekers hebt op je webshop, zonder al te veel te investeren in marketing, is dat een indicatie dat je goed op weg bent! Het is duidelijk dat er interesse is in je producten, maar waarom plaatsen je klanten geen order?
Wanneer je Google Analytics koppelt aan je webshop kan je heel wat gegevens analyseren, waaronder de bezoekduur van klanten. Omdat Google Analytics zo gedetailleerd is kan je precies zijn op welke pagina de bezoeker is afgehaakt. Je kijkt bijvoorbeeld naar bezoekers die je verzendkosten, klantenbeoordelingen of retourvoorwaarden pagina bezocht hebben. Als er veel bezoekers afhaken op de pagina over verzendkosten dan kan dat wijzen op te hoge verzendkosten.
Hierbij de belangrijkste redenen die zullen spelen en waar je gemakkelijk iets aan kan veranderen.
1: Duidelijkheid
Online shoppen is gemakkelijk en snel maar voor veel mensen is het niet duidelijk genoeg. Je moet er rekening mee houden dat je klanten niet zo bekend zijn met de werking van een webshop als jij zelf. Richt je webshop daarom zo duidelijk en simpel mogelijk in.
– Om te beginnen is het aanmaken van een duidelijk menu belangrijk, waarbij je producten in logische categorieën te vinden zijn.
– Ook heb je goede en duidelijke productafbeeldingen nodig. Doe alles wat je kan doen om de producten zo duidelijk mogelijk weer te geven. De klanten weten hierdoor exact wat ze kunnen verwachten. Hierdoor wordt de kans op een retour uiteindelijk weer een stuk lager.
– Om je conversie te optimaliseren kan je het best zoveel mogelijk verschillende betaalmethoden aanbieden. Hierbij kan je denken aan opties waarbij klanten zowel voor- als achteraf kunnen betalen. Wanneer klanten achteraf kunnen betalen wordt de drempel weer een stukje lager.
– De zoekfunctie is hierbij ook van belang. Plaats deze op een duidelijke plek en test zelf ook regelmatig om te checken of alles nog goed werkt.
2: Aanbod
Als webshop heb je veel concurrentie en daarom moet je bedenken wat jouw webshop bijzonder maakt. Als je net begint met je webshop is dit niet zo eenvoudig. Als alle webshops in jouw branche gratis verzending aanbieden, dan word je bijna gedwongen om dat ook te doen, anders zullen klanten jouw shop snel overslaan. Om je complete aanbod voor de klant zo duidelijk mogelijk te maken kan je er voor kiezen om je USP’s te vermelden. Denk hierbij aan informatie op de homepage of op de productpagina’s.
3: Transparantie
Klanten willen weten wie je bent, wat je doet en hoe je bedrijf werkt. Als beginnende webshop kan je in ieder geval beginnen met het vermelden van je adres- en contactgegevens, het maken van een leuke ‘Over Ons’ pagina en het plaatsen van wat foto’s van je bedrijfspand, magazijn en/of kantoor. Ook de kosten moeten transparant zijn, we zien helaas nog steeds webshops waar de verzendkosten verborgen worden tot de laatste stap, of de prijzen staan zonder BTW vermeld en dit komt er later nog bij.
4: Verzendkosten
De verzendkosten hebben we al eerder benoemd maar we lichten het nog een keer toe omdat dit voor klanten bijna net zo belangrijk is geworden als de prijs van het product zelf. Als je net begint met je webshop dan is het vaak niet rendabel om gratis verzending aan te bieden. Wellicht kan je er wel voor kiezen om de verzendkosten in de prijs van je product te verwerken. Je kan er ook voor kiezen om een grens in te stellen voor gratis verzenden, bijvoorbeeld bij orders boven de €50. Dit is tevens eens een goede manier om het gemiddelde bestelbedrag te verhogen.
5: Vertrouwen
Om aan te tonen dat jouw webshop betrouwbaar is kan je een aantal stappen uitvoeren. Het belangrijkste is onafhankelijke beoordelingen die getoond worden. Zorg daarom voor een koppeling met een programma zoals KiyOh of Feedback Company. Ook dien je ervoor zorgen dat alle contactgegevens terug te vinden zijn op je webshop. Als je ook een fysieke winkel hebt waar klanten langs kunnen komen dan is dat helemaal perfect. Voeg gelijk een routebeschrijving en een foto toe op je website.