8,2 miljard omzet voor webshops-Starteenwinkel.nl
Steeds vaker worden in Nederland spullen gekocht via het internet. Men geeft ook vaker kleine bedragen uit. Met 600.000 nieuwe shopper’s raakt het online winkelen steeds meer ingeburgerd. Deze bevindingen komen voort uit het onderzoek naar de omvang van de webwinkelmarkt, dat ieder half jaar wordt gedaan door Blauw Research in samenwerking met GfK en Thuiswinkel.org. Over het jaar 2010 hebben de Nederlandse webwinkels € 8.2 miljard omzet gegenereerd. Dit is een groei van 16 procent ten opzichte van 2009. De forse groei in online productbestedingen is opvallend te noemen, aldus Wijnand Jongen directeur Thuiswinkel.org. Zeker gezien het feit dat de non-food sector nog steeds blijft krimpen. In 2010 met 1,5 procent. Als deze ontwikkelingen aan blijven houden zal de omzet over 2011 tussen de € 9,5 en € 10 miljard liggen. Uit dit onderzoek blijkt tevens dat Nederlanders over het algemeen veel bestellingen plaatsen voor kleine bedragen. Reizen, telecom producten en kleding worden wel aangeschaft via het web. Voor andere producten en diensten gaat men toch makkelijker naar een ander soort winkel. Het aantal bestellingen per persoon steeg vorig jaar met 20 procent tot gemiddeld 7,4. De gemiddelde besteding per consument per jaar is gestegen met 4 procent. Het gemiddelde ligt nu op € 890,- per consument. De gemiddelde orderwaarde is gestegen met 14 procent en ligt op € 119 per order.
In 2010 hebben 600.000 Nederlanders voor het eerst een aankoop gedaan via een webwinkel. Met deze stroom van shoppers komt de totale winkelpopulatie op 9,3 miljoen. Het is niet duidelijk aan te geven waar deze groep shoppers vandaan komen.
De onderzoeksresultaten van de handelsomvang op het platform van Marktplaats zullen binnenkort bekend worden gemaakt. Men gaat er vanuit dat dit bedrag inclusief verkoop van auto’s en huizen hoger zal zijn dan de totaalomzet van de Nederlandse webwinkels.
€ 8.2 miljard omzet in 2010. Bron: Emerce, 18 maart 2011