De nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrechten
Vanaf juni 2014 gaat de nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrechten in. Benieuwd wat er gaat veranderen voor jou als webwinkelier? De belangrijkste verandering lichten we hieronder toe. Voor meer informatie verwijzen we naar de website webwinkelrecht.nl. Hier worden de veranderingen gedetailleerd beschreven.
1. Herroepingsrecht van 7 naar 14 dagen
De retourtermijn voor consumenten zal van 7 naar 14 dagen verlengd worden. Dat betekent dat de consument de overeenkomst binnen deze termijn mag ontbinden.
De webwinkelier moet hiervoor op de website een modelformulier aanbieden. Wil de klant gebruik maken van het herroepingsrecht dan moet de klant binnen 14 dagen het formulier invullen en elektronisch versturen via de website. De verkoper moet de ontvangst van het digitaal ingevulde formulier (of mail) bevestigen. Er geldt dan dus een duidelijk ontbindingstermijn en niet een “binnen 7 werkdagen retourneren termijn”, zoals nu vaak wordt gehanteerd.
Alles lezen over de veranderingen in herroepingsrecht.
2. Nieuwe regels over prijstransparantie en informatieplicht
Als webwinkelier moet je duidelijk de totale kosten van een product of service weergeven. Wees ook duidelijk over eventuele toeslagen. Als je niet transparant bent geweest, hoeft de consument niet op te draaien voor hogere kosten die zijn ontstaan. Meer lezen over prijstransparantie en de nieuwe regels.
Voordat er een overeenkomst met de consument wordt gesloten, moet de webwinkelier op duidelijke en begrijpelijke wijze de informatie beschikbaar stellen. De consument moet voordat hij iets gaat bestellen, de informatie kunnen lezen op de website. De informatie moet ook begrijpelijk en duidelijk zijn voor consumenten. Lees meer over de nieuwe regels omtrent de informatieplicht.
3. Uitzonderingen Richtlijn
Het herroepingsrecht bevat nu al een aantal uitzonderingen. In de nieuwe Richtlijn komen er een aantal uitzonderingen bij.
Producten die vanwege de gezondheidsbescherming en/of hygiëne alleen geretourneerd mogen worden als ze verzegeld zijn. Veel webwinkeliers willen op dit moment diverse ‘hygiëne’ producten liever niet retour nemen. Een toevoeging op de Richtlijn welke positief te noemen is ten opzichte van de huidige regels, is een nieuwe uitzondering in het herroepingsrecht voor hygiëne producten. Lees meer over de uitzonderingen in de nieuwe Richtlijn.