Het nut van een krachtige nieuwsbrief
Voor webshops is het zeer interessant om een nieuwsbrief te hebben. Met een nieuwsbrief kun je klanten, tegen relatief lage kosten, op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen in je webshop. Met een nieuwsbrief kun je daarnaast inspelen op actuele gebeurtenissen, zoals een kortingsactie in de webwinkel of een nieuwe collectie die online staat. Een nieuwsbrief zorgt er ook voor dat klanten weer aan je webshop worden herinnerd en dit kan leiden tot meer bezoekers.
Enkele tips:
Kort en krachtig
Zorg ervoor dat de nieuwsbrief niet te lang wordt. Mensen zijn eerder geneigd om een kortere tekst te lezen dan een langere tekst. Op het moment dat je alleen interessante en opvallende zaken opneemt in je nieuwsbrief zorgt dat ervoor dat de lezers geboeid blijven.
Sterke intro
Een sterke intro is heel belangrijk voor het creëren van een goede nieuwsbrief. Als de lezer bij het lezen van de intro niet getriggerd wordt om verder te lezen, dan is je doel al niet bereikt. Een pakkende openingszin is erg belangrijk. Enkele voorbeelden:
“Nieuwe zomercollectie online.”
“Pak je korting.”
Zorg er in de intro voor dat de lezer het gevoel krijgt dat hij/zij door het lezen van de nieuwsbrief informatie krijgt die van toegevoegde waarde is.
Maak het persoonlijk
Spreek de lezer van de nieuwsbrief bij zijn/haar voornaam aan. Op deze manier voelt de lezer zich gelijk meer betrokken bij het bedrijf en is de lezer dus eerder geneigd om de nieuwsbrief daadwerkelijk te lezen. Voer ook de huisstijl van de webshop door naar de nieuwsbrief, dit zorgt ervoor dat de lezer gelijk weet van welk bedrijf de nieuwsbrief afkomstig is. Houd ook dezelfde aanspreekwijze aan als in de webshop.
Geen spelfouten
Check voordat je de nieuwsbrief verstuurd goed of er geen spelfouten in aanwezig zijn. Spelfouten zorgen er namelijk voor dat je nieuwsbrief onprofessioneel en soms zelfs onbetrouwbaar overkomt. Vermijd deze dus!
Pakkende titel
Zorg ervoor dat je onderwerpsregel pakkend is. Op basis van het onderwerp bepalen lezers of zij de nieuwsbrief gaan openen of dat zij deze gaan verwijderen. Mensen zijn eerder geneigd om een nieuwsbrief te openen als er urgentie bij is. Bijvoorbeeld: “Profiteer nog twee dagen van onze speciale actie.” Zorg er ook voor dat het onderwerp precies omschrijft waar de nieuwsbrief over gaat.
Sturen op actie
Zorg ervoor dat je naast het informatieve gedeelte ook stuurt op actie. Als de nieuwsbrief bijvoorbeeld gaat over een nieuwe zomercollectie die vanaf nu verkrijgbaar is in de webshop, zorg er dan ook voor dat je erop aanstuurt dat mensen je webshop gaan bezoeken.
“Bekijk nu onze nieuwe collectie.”
“Koop nu twee producten uit de nieuwe collectie en je hoeft geen verzendkosten te betalen.”
Om het de lezer gemakkelijk te maken is het handig om links toe te voegen aan de nieuwsbrief. Op deze manier kunnen zij gelijk doorklikken als zij interesse hebben.
Heb je nog geen webwinkel? Kijk dan eens naar de mogelijkheden en start nu je eigen webshop.