Richt je op een nichemarkt

Als startende webwinkelier moet je aan veel dingen denken. Het inkopen van je producten, fotograferen van het productassortiment, het vormgeven en inrichten van een webshop, logistieke zaken etc. De belangrijkste vraag is ten eerste wat ga je verkopen? En vervolgens hoe verovert u tussen al die tienduizenden webshops marktaandeel? 
Voor de meeste startende webwinkels is het aan te raden om te beginnen met een selectief productaanbod. De keuze voor een smal productassortiment biedt diverse voordelen:

– Specialisme: alle focus op één producttype
– Zoekmachine marketingvoordelen
– Organisatorische en logistieke voordelen

Specialisme: alle focus op één producttype
Beperk je tot één producttype, dan kan je alle focus daarop toeleggen. Het voordeel van het beperken tot één producttype uit zich op verschillende vlakken. Bijvoorbeeld op inkoopgebied: je kan alle tijd en aandacht steken in het gericht op zoek gaan naar leveranciers die het beste bij uw productbeleid passen. Daarnaast kan je wel ruim inkopen. Want één producttype betekent niet letterlijk één product. Een ander belangrijk voordeel van het bedienen van een nichemarkt is dat de concurrentie vaak lager is. 

Marketingvoordelen 
De invloed die de productkeuze heeft op marketinggebied is enorm en wordt vaak onderschat. Je producten staan centraal bij vrijwel alle vormen van promotie die u gaat voeren. Ook hier geldt dat een nichemarkt je veel voordelen biedt. 
Als aanbieder van één producttype heb je de volgende voordelen op het gebied van zoekmachinemarketing:

– Kies een (gratis) domeinnaam die past bij je keyword of zoekwoord (zoals allestofzuigerzakken.com
  of naaipatronenonline.nl), zodat u automatisch een hoge ranking krijgt in Google in de      
  organische zoekresultaten.
– Een hogere score in de zoekmachines door focus van de content op uw belangrijkste
  productzoekwoorden.
– Een hoger doorklikratio vanuit zoekmachines (er wordt eerder geklikt op resultaten van een
  speciaalzaak).
– Lagere AdWords kosten, vanwege een lagere concurrentie en een hogere doorklikratio op
  advertenties. 

Organisatorische en logistieke voordelen
Niet alleen de marketing, maar ook allerlei andere aspecten binnen de bedrijfsvoering hangen sterk samen met je productaanbod. Het verkopen van een klein aantal producten van gelijksoortige aard heeft verschillende voordelen.

– De boekhouding wordt eenvoudiger.
– Productfotografie kost minder tijd en geld.
– Inrichten van de webwinkel is overzichtelijker. 

Op logistiek gebied is het grootste voordeel dat je doorgaans minder opslagruimte nodig hebt. Daarbij maak je ook minder kosten voor verpakkingsmateriaal en verloopt de orderafhandeling efficiënter.