Tips voor de vormgeving van je webwinkel

Design

Veel webwinkeliers zullen beamen dat het nog best een flinke klus is om een webwinkel vorm te geven. Neem er daarom ook gerust de tijd voor. Je zal zien dat je altijd bezig blijft met veranderen en aanpassingen.

Oriënteren

 Zorg dat je een goed beeld krijgt van wat je graag wil. Laat bijvoorbeeld eerst eens je oog eens vallen op andere webshops. Wellicht krijg je de nodige inspiratie en krijg je steeds meer een idee van hoe je jouw webwinkel wel neerzetten. 

Vertrouwen

Een mooi design kan wel degelijk een bijdrage leveren aan de verkoop. Het eerste wat de potentiele klanten zien is de vormgeving. Een heel groot deel van de bezoekers zal de betrouwbaarheid van een webshop beoordelen aan de hand van de vormgeving. Uiteraard neemt dit niet weg dat de inhoud er niet toe doet. Sterker nog, je kan je producten juist nog beter uit laten komen door een mooi design.

Een mooi voorbeeld is de webshop van coolblue.nl . Zij gebruiken de kleur blauw, wat staat voor rust, kalmte en schept een vertrouwd gevoel, maar ook om het concentratievermogen te waarborgen. Het doet een hoop voor webshops waarbij klanten het gevoel moeten hebben dat het veilig is om hun aankoop te doen. Denk hierbij aan de webshops met wat duurdere producten.

Wit daarentegen is in een webshop een krachtige kleur om als basis te nemen, omdat kleuren de aandacht trekken, waardoor een productfoto er duidelijke uitspringt. Oranje is bijvoorbeeld weer de populairste call to action kleur. Pas wel op dat je deze kleur niet overmatig gebruikt. Het kan ook minder serieus overkomen.

Zeg nou zelf, jij koopt toch ook eerder bij een bedrijf waar je een goed gevoel bij hebt?

Natuurlijk kan het vertrouwen versterkt worden door de potentiele klant de mogelijkheid te geven met Ideal te betalen ( plaats dan ook het iDEAL logo ) en meldt je bijvoorbeeld aan voor een webshop-keurmerk. Een webshop met een webshop-keurmerk op de homepage kan voor nog meer vertrouwen zorgen. 

Er is nog een mogelijkheid voor het inwinnen van vertrouwen. Hoe fijn is het niet als je klanten een review achter kunnen laten? Het feit dat de bezoeker ziet dat klanten tevreden zijn met de aankoop en de afhandeling van het orderproces, zal ze eerder over de streep trekken ook een order te plaatsen. Starteenwinkel.nl biedt je de mogelijkheid de reviews via Kiyoh https://www.kiyoh.nl/  of The Feedbackcompany  http://www.feedbackcompany.nl/  te laten publiceren. 

Doelgroep

In de oriëntatiefase heb je waarschijnlijk al gekeken naar webshops die soortgelijke producten verkopen. Je hebt kunnen zien wat je wel of juist niet wil. Qua webshop ontwerp kan je veel verschillende kanten op. Kies je voor een rustig design of wil je juist een opvallend design? Belangrijk is, om rekening te houden met je doelgroep. Wat vinden zij mooi? Een mooie vormgeving is een ruim begrip. Wat jij mooi vindt kan een ander niet mooi vinden. Dit is dus een persoonlijke voorkeur. Zorg dat je je doelgroep kent en hou dan ook rekening met de wensen van je doelgroep. Door middel van indeling, kleurgebruik, afbeeldingen, taalgebruik en typografie kan je inspelen op de verwachtingen die zij hebben van een webshop.

Schakel hulp in

Vind je het zelf lastig om de vormgeving aan te passen?  Speur je netwerk af. Er is wellicht wel iemand in je omgeving die je kan helpen met een design naar wens te maken.  Is er niemand in je omgeving die je hierbij kan helpen? Wij kunnen je altijd op weg helpen of zelf het hele template voor je aanpassen. Geef je wensen door en wij maken een kant en klaar design voor je Voor meer informatie kan je contact opnemen met de support afdeling : info@starteenwinkel.

Bekijk hier ook eens een  aantal voorbeelden van webshops die aandacht aan de vormgeving hebben besteed.