Tips voor het kiezen van een domeinnaam
Waar moet je aan denken?
Het bedenken van de naam van je webwinkel kan een flinke opgave zijn. Vooral omdat je rekening moet houden met een aantal zaken. De naam van de webshop kan namelijk gevolgen hebben voor de toekomst van jouw bestaan als webshophouder! Denk hierbij aan bijvoorbeeld de ‘houdbaarheid’ van de naam , of het geen conflicten oplevert ( juridische conflicten ) en denk ook goed na over de vindbaarheid.
Spelling en uitspraak
Het is heel leuk om een naam te bedenken als Aemestelle Makerlaars. Maar als je klanten en partners je naam zelfs niet weten uit te spreken, hoe handig is dit dan? Zal iedereen dit kunnen uitspreken en kunnen spellen? Je klanten en partner moeten je uiteraard wel weten te vinden, ook online! Het komt vaker voor dat bedrijven hun naam uiteindelijk moeten aanpassen vanwege dit soort problemen.
Internationaal
Opereer jij op de buitenlandse markt of ben je van plan dit te doen? Dan is het geen gek idee om dit doel in je achterhoofd te houden bij het bedenken van een goede handels / domeinnaam. Het moet in dat geval straks makkelijk te vertalen zijn naar andere talen en culturen. Je zou niet de eerste ondernemer die hiermee de mist in gaat en er achter komt dat zijn naam iets vreemds betekent in de taal van het land waar hij het product wil gaan aanbieden.
Denk niet te beperkt
Het kan leuk zijn om een hele trendy naam te bedenken. Je webshop een naam geven wat op dat moment trending topic is, kan een tijdje best een leuk effect geven. Maar weten mensen volgend jaar nog wel waar het op slaat? Een ander voorbeeld is bijv. een naam dat seizoengebonden is. Denk hierbij aan namen waar je het WK / EK, het jaartal etc verwerkt in je domein. Als je van plan bent een webshop te starten voor lange termijn is dit natuurlijk niet handig. Je wil in de toekomst natuurlijk ook gevonden worden.
Dan nog een mogelijke misser: de plaatsnaam van waar jouw bedrijf gevestigd is opnemen in de bedrijfsnaam. Ook al ben je van plan om voorlopig alleen op plaatselijk te ondernemen: de kans bestaat dat je later jouw werkgebied wilt uitbreiden naar andere gebieden. Maak het jezelf dus niet te moeilijk en laat dit geen rol spelen in jouw bedrijfsnaam.
Trefwoorden
Als er een trefwoord in je domeinnaam zit kan dit positieve effecten hebben op de optimalisatie in de zoekmachines. De kans is dus groter dat je beter te vinden bent.
Eigen naam
Zorg dat je bedrijfsnaam ook echt van jou is en niet gelinkt kan worden aan een merk. Je kan namelijk problemen krijgen met het desbetreffende bedrijf. Zij zullen zich beroepen op hun merkenrecht. Elke vorm van gebruik met deze naam in de branches waarin het merk voorkomt kan ervoor zorgen dat je je naam kwijtraakt of zelfs schadevergoeding moet betalen.
Starteenwinkel geeft je nu voor het eerste jaar een eigen domeinnaam cadeau. Bekijk de mogelijkheden hier.