Vindbaar in zoekmachines
(SEO)
Zorg dat je webwinkel goed vindbaar is. Door je webwinkel zoekmachinevriendelijk te bouwen met SEO (Search Engine Optimization) heb je meer kans dat potentiële klanten via Google bij jouw webwinkel terechtkomen. Bovendien is SEO gratis, dus zeker gebruik van maken!
Zorg dat je webshop gratis wordt gevonden via Google
Wil je een succesvolle webwinkel, dan is het verstandig om je webwinkel te optimaliseren voor zoekmachines als Google. Je kan je webwinkel op 2 manieren optimaliseren: – content – technisch
Met content worden je teksten en afbeeldingen bedoeld. Dit kun je doen door goede zelfgeschreven teksten te plaatsen binnen je webwinkel. Wij adviseren om op alle categorie pagina’s een tekst te plaatsen van minimaal 200 woorden. Dat is het minimale aantal woorden dat zoekmachines nodig hebben om te analyseren waar de pagina over gaat. Meer woorden is uiteraard alleen maar positief.
Het is belangrijk dat alle teksten op je website uniek zijn. Dit betekent dat die teksten nergens anders op het internet voor mogen komen. Als je teksten van andere sites kopieert dan ziet Google dit en zou je dan ook niet gevonden gaan worden op die pagina’s. Wij adviseren je alle teksten op je website zelf te schrijven. Ook eventuele product beschrijvingen.
De technische optimalisatie van je webwinkel hebben wij al voor je opgepakt! Oftewel wij zorgen er voor dat je webwinkel al goed vindbaar is in alle zoekmachines. Dit kan je zelf verbeteren door je content nog beter te maken. Hieronder vind je een overzicht van een aantal belangrijke technische zaken die wij standaard aanbieden om de vindbaarheid van jouw webwinkel in de zoekmachines te verhogen.
Rich snippets voor reviews
Kort gezegd is dit het weergeven van sterren bij de resultaten van jouw producten op Google.nl. Zie hiervoor ook onderstaand screenshot. Je hoeft zelf niets te doen om deze functie te activeren. Op het moment dat je reviews van producten ontvangt, wordt het cijfers automatisch doorgezet naar Google zodat zij dit kunnen tonen op product niveau. Het kan voorkomen dat Google besluit om dit voor jouw webwinkel niet te tonen. Dat is helaas iets waar wij niets aan kunnen doen. Onze ervaring is echter dat Google dit bijna altijd doorplaatst waardoor je nog meer opvalt binnen de gratis zoekresultaten van Google.
Responsive templates
Responsive websites worden beloond in zoekresultaten. De belangrijkste zoekmachines geven een voorkeur voor responsive webshops en website. Mocht je deze dus nog niet hebben zorg hier dan wel voor om nog beter vindbaar te zijn. Uiteraard is de zoekmachine hierin niet leidend maar de klant. Houd daarom in je achterhoofd dat je het uiteindelijk voor de klant doet zodat deze je webshop kan bezoeken op zijn of haar mobiel, tablet en desktop.
Laadsnelheid
Wist je dat de laadsnelheid niet alleen belangrijk is voor het gebruikersgemak maar dat ook de zoekmachine jou beter waardeerd wanneer jouw pagina’s sneller laden? Zorg voor kleine afbeeldingen en voor zo min mogelijk documenten in je webshop. Starteenwinkel heeft de techniek al zo geoptimaliseerd dat er geen onnodige code in staat en dat je webshop snel laadt.
Met een nieuwe webwinkel scoor je helaas niet direct goed in zoekmachines. Je moet immers eerst kwaliteit en geschiedenis opbouwen voordat je bovenaan de zoekresultaten wordt getoond. Dit kan helaas wel even duren, soms zelf een jaar of langer (afhankelijk van de markt). Wil je sneller resultaat? Dan kun je beter kiezen voor het adverteren in zoekmachines (SEA). Maar hier moet je dus wel voor betalen en uit onderzoek blijkt dat Google-gebruikers minder snel geneigd zijn om op de advertenties (rechts in Google) te klikken dan op de gratis organische zoekresultaten (links in Google). Meestal wordt geklikt op de de eerste 10 organische zoekresultaten.
Bovenstaande is slechts een kleine selectie van de technische zaken die we hebben geoptimaliseerd zodat jouw webwinkel hoog kan scoren in de zoekmachines
Maak je eigen gratis webwinkel:
Start gratis en ontdek vrijblijvend of Starteenwinkel iets voor jou is!